Slovenská technická univerzita (STU) v Bratislave a Stavebná fakulta Technickej univerzity (TUKE) v Košiciach podporujú novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Prispela by podľa nich k zrýchleniu a zefektívneniu procesu výstavby diaľnic, časovým aj finančným úsporám. Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) podľa nich zákon neobmedzí. Novelu minulý týždeň vetovala prezidentka Zuzana Čaputová.
„Zákon považujeme za prostriedok, ktorý pomôže zredukovať nenáležité časové i finančné straty v investičnej príprave, spôsobené nadbytočným, neraz duplicitným vydávaním úradných rozhodnutí a lehôt, ktoré s nimi súvisia,“ uviedol hovorca STU Juraj Rybanský v stanovisku pre TASR. Ako dodal, opatrenia na urýchlenie výstavby významnej dopravnej infraštruktúry na Slovensku sú potrebné, keďže budovanie a rekonštrukcie dopravnej infraštruktúry výrazne zaostávajú za tempom rozvoja dopravy i celej krajiny, dokonca ho nežiaducim spôsobom limitujú.
STU upozorňuje napríklad na situáciu s križovaním diaľnic D1 a D4, kde ÚHP musel posudzovať a hodnotiť vzájomné prepojenie diaľnic opakovane, čo o niekoľko rokov predlžovalo proces dokončenia obstarávania a realizácie prác, hoci vzájomné prepojenie diaľnic bolo už predmetom posudzovania v rámci projektu výstavby. Stavebná fakulta TUKE vníma dobu investičnej prípravy diaľnic na Slovensku v porovnaní so zahraničím výrazne negatívne. Podľa dekana fakulty Dušana Katunského treba podporiť všetky snahy, ktoré môžu výstavbu zrýchliť. „Obzvlášť pozitívne je možné predmetnú novelu zákona hodnotiť v prípade, ak je v rámci predmetnej (aktuálne neprimerane dlhej) lehoty prípravy a výstavby diaľnic touto novelou možné ušetriť až 18 mesiacov, ako bolo medializované,“ skonštatoval.
Časové úspory je podľa dekana potrebné hodnotiť aj v kontexte výrazného rastu cien stavebných materiálov a prác. Ako upozornil, zvyšovanie cien z dôvodu omeškania prípravy jednotlivých stavieb diaľnic môže viesť až k neefektívnemu vynakladaniu finančných prostriedkov z verejných zdrojov. Katunský poukazuje aj na oneskorenie socioekonomických benefitov pre obyvateľov dotknutého územia či vplyv na investičnú atraktivitu územia. Poukázal aj na riziko poškodenia reputácie SR v zahraničí či nedodržiavania medzinárodných dohôd. Platnosť rozhodnutia o umiestnení stavby diaľnice sa mala predĺžiť na päť rokov zo súčasných troch rokov. Návrh vetovaného zákona osobitne tiež upravuje definíciu začiatku prípravy investície pre prioritné úseky diaľnic. Špeciálnou úpravou začiatku prípravy investície sa malo zabezpečiť, že ekonomické hodnotenie zo strany Ministerstva financií SR v prípade stavieb diaľnic by sa malo uskutočniť iba pred najdôležitejšími fázami prípravy.
Prezidentka Zuzana Čapútová vrátila zákon minulý týždeň (foto: TASR)
Prezidentka zákon vetovala, má vážne pochybnosti, či sa schválený zákon nedostáva do rozporu s ústavnými pravidlami rozpočtovej zodpovednosti. Priamym dôsledkom prijatého zákona by podľa nej bolo vylúčenie ekonomickej kontroly zo strany ÚHP Ministerstva financií SR. Tvrdí, že časová úspora získaná vypustením ekonomického hodnotenia vo fáze prípravy projektovej dokumentácie stavby diaľnice by nebola primeraná možným negatívnym vplyvom na verejné financie.