Úvod Spravodajstvo Podvihorlatské správy Citlivo vnímať nestačí!!!

Citlivo vnímať nestačí!!!

Peter Báthory, MBA predseda o.z. Diaľnica na ZEMPLÍN

Dlho som rozmýšľal nad tým, či reagovať na veto našej najvyššej ústavnej činiteľky k zákonu č.669/2007 Z.z. o jednorázových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, alebo bude stačiť citlivo vnímať…

Dospel som k názoru, že citlivo vnímať nestačí a pokladám za veľmi dôležité sa k tomuto jej stanovisku vyjadriť. Podľa prezidentky SR Zuzany Čaputovej by bolo priamym dôsledkom novely zákona, vylúčenie ekonomickej kontroly zo strany Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) a ďalej sa pani prezidentka obáva, „či sa schválený zákon nedostáva do rozporu s ústavnými pravidlami rozpočtovej zodpovednosti, konkrétne s princípom efektívnosti vynakladania verejných rozpočtových prostriedkov.“

Preložené do ľudskej reči, prezidentka SR trvá na tom, aby celý proces sledoval ÚHP a aby sme verejné financie míňali zodpovedne. Vznešené. Ale žijeme na na Slovensku.

Počas takmer troch rokov fungovania o.z. Diaľnica na ZEMPLÍN som v pozícii predsedu tohto združenia absolvoval nespočetné množstvo rokovaní, viac či menej formálnych stretnutí a diskusií. Veľké množstvo z týchto rokovaní máte možnosť sledovať spolu s nami na našej stránke, ale je mnoho aj tých, ktoré nezverejňujeme. Medzi takéto patria aj stretnutia so zástupcami ÚHP. Je dosť možné, že týmto svojim názorom si zabuchnem dvere na tento úrad, ale už sa ďalej mlčať nedá!

Pri jednom z takýchto rozhovorov so zástupcom ÚHP sme diskutovali o neuveriteľne veľkej potrebe výstavby diaľnice D1 na Zemplín. Argumentoval som faktami, že 7 z 8 okresov Zemplína je zaradených medzi najmenej rozvinuté okresy, naj-menšími platmi na Slovensku, najvyššou mierou nezamestnanosti, že diaľnica D1 je zaradená medzi TEN-T koridory a Slovenská republika sa zaviazala do roku 2030 dostavať základnú sieť TEN-T, atď… Odpoveď daného pána bola, či by nám nestačilo rozšíriť cestu I.triedy I/19 o tretí pruh! Ironicky som sa ho opýtal, že kto rozhodne, ktorú stranu domov zbúrame v obciach Dargov, Horovce alebo Zalužice? Písal sa rok 2021 a od tej doby potreba výstavby diaľnice neúmerne vzrástla! Toľko k názorom ÚHP…

A teraz poďme k efektívne vynaloženým finančným prostriedkom.

Dňa 14. novembra 2022 dala EÚ vyhlásenie, že pre štáty, ktoré hraničia s Ukrajinou má k dispozícii 1 miliardu EUR na zvýšenie kapacity tzv. Solidarity lines. (https://slovakia.representation.ec.europa.eu/news/spolocne-vyhlasenie-1-mld-eur-mobilizovanych-na-koridory-solidarity-na-ucely-zlepsenia-globalnej-2022-11-14_sk). Členské štáty ich môžu využiť na rozvoj infraštruktúry. Podmienka? Minimálne štúdia realizovateľnosti!

Ako isto viete, na „našu“ časť diaľnice sa momentálne pripravuje nová štúdia realizovateľnosti. Ale bola vôbec potrebná? Mali sme predsa k dispozícii staršiu z roku 2014. Nedala sa použiť? Túto otázku formou interpelácie položil ministrovi dopravy nás predseda odbornej rady a poslanec NR SR Miloš Svrček (https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=schodze/interpelacia&ID=2480). Z odpovede vyberám: „vzhľadom na dlhšie obdobie od spracovania štúdie realizovateľnosti, ako aj po zohľadnení požiadaviek konzultačnej spoločnosti JASPERS a zástupcov ÚHP bude potrebné zabezpečiť vypracovanie novej štúdie realizovateľnosti.“

A teraz si vezmite, že požiadavky ÚHP by neboli a štúdia realizovateľnosti by bola k dispozícii. Nemohli by sme náhodou čerpať stovky miliónov eur na výstavbu? Toľko k efektívnosti ÚHP…

Ako všetci viete, príprava výstavby jedného úseku diaľnice na Slovensku trvá viac ako 14 rokov. Sme na smiech celej Európe! A keď sa konečne podujme jeden minister túto lehotu skrátiť a v pléne NR SR ho podporí 137 poslancov naprieč celým politickým spektrom, „odborníci“ na výstavbu z Prezidentského paláca povedia nie!

Neviem, čím si ľudia z Giraltoviec, Sobraniec či Krásna nad Kysucou zaslúžili odsúvanie ich problému s dopravnou infraštruktúrou. Isté je, že prezidentské voľby sa blížia nezadržateľnou rýchlosťou a pani Prezidentke vrelo doporučujem návštevu týchto regiónov bez policajných majákov. Mala by možnosť citlivo navnímať hodinové zdržanie v kolóne, do neba volajúcu chudobu či popraskané domy od kamiónov.

S úctou

Peter Báthory, MBA
predseda o.z. Diaľnica na ZEMPLÍN

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Exit mobile version