Za účasti štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jaroslava Kmeťa, námestníka generálneho riaditeľa ŽSR pre rozvoj a investície Jozefa Veselku, zástupcov samospráv a zhotoviteľov zo spoločnosti ELTRA, s.r.o. bol dnes, t. j, v piatok 26. mája, slávnostne poklepaný základný kameň stavby „ŽSR, Elektrifikácia Bánovce nad Ondavou – Humenné.“
Neelektrifikovaný úsek Bánovce nad Ondavou – Humenné bráni jazde vlakov osobnej dopravy v elektrickej trakcii na celej trase Košice – Humenné. V súčasnosti jazdia diaľkové a medziregionálne vlaky v motorovej trakcii aj na elektrifikovanom úseku Košice – Bánovce nad Ondavou. Elektrifikácia 33,5 km umožní náhradu motorových vozidiel za elektrické na celej 97 kilometrovej trati. „Elektrifikácia železničného úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné je významnou investíciou pre celé východné Slovensko. Bol to jeden z vlajkových projektov Plánu obnovy a som nesmierne rád, že sa nám podarilo preniesť ho z papiera do reality. Podobné investície majú pre spoločnosť veľký význam, pretože konkrétne pomôžu zlepšiť život v regióne. Inovácie na trati umožnia nasadiť modernejšie súpravy a vozne. Súčasťou projektu je okrem elektrifikácie aj rekonštrukcia trate a modernizácia zabezpečovacieho zariadenia, čím sa umožní zvýšenie traťovej rýchlosti zo 100 na 120 km/h. Cestujúci tak budú cestovať kratšie a oveľa komfortnejšie. Vďaka modernizácii prenesieme úsek trate Bánovce nad Ondavou – Humenné do 21.storočia, presne tam kam patrí ,“ uviedol štátny tajomník MD SR Jaroslav Kmeť.
Cieľom projektu je zníženie negatívnych dopadov železničnej dopravy na životné prostredie a zlepšenie stavu železničnej infraštruktúry na trati. Okrem zníženia emisií skleníkových plynov povedie elektrifikácia aj k skráteniu jazdných časov vďaka lepšej dynamike jazdy elektrických vozidiel. Komplexná rekonštrukcia a modernizácia železničnej infraštruktúry zlepšia bezpečnosť prevádzky, umožnia zvýšiť maximálnu rýchlosť v závislosti od zvolenej alternatívy, povedú k ďalším časovým úsporám a znížia prevádzkové náklady ŽSR. „Elektrifikácia trate je za dlhé obdobie najvýznamnejší projekt na ekologizáciu železničnej dopravy. Prinesie zlepšenie dopravnej obsluhy veľkej časti východného Slovenska. Po jeho realizácii budú medzi Košicami a Humenným jazdiť elektrické súpravy. Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice expresmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút, čo zlepší spojenie Horného i Dolného Zemplína s metropolou východu – Košicami“, uviedol námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre rozvoj a investície Jozef Veselka.
„Súčasný stav teší nielen mňa, obyvateľov mesta, regiónu, ale možno to povedať slovami, že sa teší aj náš vojak Švejk. Jeho sochu máme na železničnej stanici, kde spisovateľ Jaroslav Hašek usadil krátku časť svojho známeho románu. Mesto Humenné výrazne dvíha svoj železničný kredit. Výstavba strediska technicko – hygienickej údržby napreduje, je vo svojej záverečnej fáze a teraz štartujeme elektrifikáciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné. Zvýšime ekologizáciu v doprave, cestovanie pre Humenčanov smerom do Košíc bude rýchlejšie. Humenné sa zaradí medzi významné železničiarske mestá na Slovensku,“ uviedol primátor mesta Humenné Miloš Meričko. Dielo „ŽSR, Elektrifikácia a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné“ pozostáva z 3 častí diela (3 stavieb) nasledovne:
Stavba A „ŽST Bánovce nad Ondavou (mimo) – ŽST Strážske (vrátane), KRŽZ, koľ. č. 1“
Účelom stavby je komplexná rekonštrukcia železničného zvršku a rekonštrukcia železničného spodku koľaje č.1 v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske. Jedná sa o trať s priaznivými smerovými pomermi, preto je vhodná na zvýšenie rýchlosti zo 100km/h na 120km/h. Stavba bude mať pozitívny prínos vo zvýšení traťovej rýchlosti, zlepšení parametrov dopravnej cesty, znížení nákladov na údržbu, zlepší sa plynulosť jazdy a zvýši sa bezpečnosť.
Stavba B „ŽST Michalovce – staničné zabezpečovacie zariadenie“
Ide o integráciu technológii a s tým súvisiacimi stavebnými prácami , ktoré vyplynuli z požiadaviek na ich implementáciu v rámci riadnej, bezpečnej a správnej funkcie staničného zabezpečovacieho zariadenia v ŽST Michalovce. Súčasťou rekonštrukcie SZZ je aj zrušenie stavadiel na obidvoch zhlaviach, elektrický ohrev výhybiek, demontáž izolovaných stykov a stavebné úpravy technologickej miestnosti vo výpravnej budove pre osadenie nového zariadenia SZZ. Realizáciou stavby B sa výrazne prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy a budú vytvorené podmienky pre dispečerizáciu trate v budúcnosti.
Stavba C „ŽSR, Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné“
Účelom stavby je elektrifikácia existujúcej jednokoľajnej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné, vykonanie ďalších požadovaných predelektrifikačných prác a zrealizovanie súvisiacej rekonštrukcie na tomto úseku železničnej trate. V stavbe ide predovšetkým o vybudovanie trakčného systému jednosmernej trakčnej sústavy 3 kV na izolačnú hladinu 25kV AC.
Zhotoviteľ: ELTRA, s.r.o.
Hodnota zákazky bola vysúťažená v sume 216 070 505,52 EUR bez DPH. Lehota výstavby je 810 dní odo dňa odovzdania prvého staveniska.